tiistai 29. lokakuuta 2013

Pidä jumalten maailmat omissa karsinoissaan

Dumuzidin ja Inanan kohtaama alempi maailma ja sen hallitsijatar Ereshkigal on eri asia kuin siellä synkkänä hallitsevan kuoleman jumala Nergalin hallinto.

Mielellämme koettaisimme suomalaista kansanperinnettä koonneen Elias Lönnrotin (1802-1884) tapaan kutoa sumerilaisen mytologian loogiseksi kokonaisuudeksi,  ja sitä he varmaan itsekin luonnostaan koettivat tehdä jumalten sukulaissuhteiden avulla. Mutta tällainen sekoitus peittäisi helposti eri traditioiden ominaisluonteen.

Strukturalismin ajatustapoja noudattaen voisimme määritellä, että myytit eroavat toisistaan niiden perustana olevan "esineellisen" todellisuuden kautta pikemmin kuin henkilöitymien ja mielikuvituksellisten kertomusten antaman pikantin lisän kautta.

Näin esimerkiksi Dumuzid yhdistetään Lähi-idän uskontojen tutkimuksessa luonnon vuotuiseen kiertokulkuun, kasvien talviseen elämään ja kesäiseen kuihtumiseen ja kuolemaan 6-6 tahdissa.

Nergal taas on tappavien sairauksien ja surmaavan sodan personifioituma.

Näiden "esineiden" ympärille kudottiin kertomuksia, jotka eri näkökulmista liittyvät samaan teemaan ja sikermän osat täydentävät toisiaan, välillä hieman muuttavat ja korjaavat.

Pidä siis jumalten maailmat omissa karsinoissaan saadaksesi selkeän kuvan niiden heijastamasta sumerilaisten todellisuudesta.
  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti