Mushussu lohikäärme Yksityiskohta Lagashin Gudean (2144-2124 eKr) kuuluisasta uhrivaasista Esine on omistettu Ningisidalle kuva wikimedia |
Sumerilaisten savitaulujen joukosta on löydetty kiilakirjoitusteksti, joka liittyy Dumuzid ja Inanna myyttiin.
Tekstissä Dumuzid pakenee auringonjumala Utun antamalla avulla alemman maailman demoneilta ja menee sisarensa Geshtinannan (Ngeshtin-ana) luokse. Vaikka sinne lopulta saapuvat kauheat demonit kiduttavat tätä, hän ei paljasta veljensä piilopaikkaa. Pienten demonien neuvosta paimenpoika lopulta löydetään pyhästä lammastarhasta ja viedään Inanan korvikkeeksi alempaan maailmaan.
Geshtinanna on vähäisempi jumalhahmo sumerilaisten pantheonissa, "taivaallinen rypäleviini", Enkin ja Ninhursagin tytär ja näin Dumuzidin sisar. Kuolemansa jälkeen hänestä tulee viinin ja kylmän vuodenajan ("talven") jumalatar. (ks lisää aiheesta ja viitteitä wikipediasta)
Ningishzida
Lagashin kuvernööri (ensi) Gudea vihreää vuolukiveä Tello, etelä-Irak n. 2120 eKr. Louvre, Pariisi kuva wikimedia |
Ningishzida tarkoittaa "hyvän puun herra", puun, jonka käärmemäisesti lonkeroivat juuret ulottuvat alas syviin vesiin asti (abzu). Ningishizida on Eshnunnan kaupungin Ninazun ja hänen puolisonsa Ningriddan poika. Ninazu on alemman maailman laajaa henkilökaartia, erityisesti parantamisen jumaluus.
Ningishzida on alemman maailman portinvartija, jonka kulttiin liittyivät käärmeet, seksuaalisuus ja hedelmällisyys. Gudean vaasi on ensimmäinen esimerkki maailman taidehistoriassa, jossa kuvataan kepin ympäri kietoutuvia käärmeitä - sittemmin kuuluisa Asklepioksen sauva ja nykyajan lääketieteen ja apteekkialan semioottinen merkki!
Kertomuksessa Ningishiziddan matka alempaan maailmaan hänen vaimonsa on Ngeshtin-anan sijasta yksi kahdeksasta Enki jumalan sairaudesta syntyneestä jumaluudesta. Azimua. (Enki ja Ninhursag myytti. Ks. blogiani Aadamista).
Ningishzidalle omistettu juomauhri vaasi Louvre, Pariisi kuva galmartu |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti