maanantai 28. lokakuuta 2013

Dumuzidin uni (rivit 25-69)

Dumuzidin uni

25-39
"Uni, sisareni! Uni!
Unessani, kaislat nousivat minua kohti, kaislat jatkoivat kasvamistaan minua kohti
yksi ruoko ravisteli päätään minulle, kaksi ruokoa --- yksi erotettiin minulle.
Metsän korkeat puut kasvoivat ylleni yhteen
Vettä kaadettiin minulle pyhille hiililleni
Pyhän kirnuni kansi poistettiin, pyhä juoma-astiani revittiin koukusta, jossa se roikkui
paimenen sauvani katosi minulta.
Pöllö otti lampaan tarhasta, haukka tavoitti varpusen ruokoaidalla,
urosvuoheni vetivät tummia partojaan tomussa minun takiani
oinaani kuopivat maata paksuilla jaloillaan minun takiani
Kirnut lojuivat kyljellään, maitoa ei vuodatettu, juomakupit lojuivat kyljellään.
Dumuzid oli kuollut, lammastarhassa oli aaveita."


Unen selitys

41-55
Geshtianna vastasi Dumuzidille:
"Veljeni, unesi ei ole suotuisa, älä kerro minulle siitä enempää!
Dumuzid, unesi ei ole suotuisa, älä kerro minulle siitä enempää!
Sinua kohti kasvavat kaislat, jotka jatkoivat kasvamistaan, ovat ryöväreitä, jotka väijytyksestä nousevat kimppuusi
Yksi ruoko, joka ravisteli päätään, on äitisi, joka sinut synnytti, ravisamassa päätään sinulle.
Kaksi ruokoa, joista toinen erotettiin sinusta ovat sinä ja minä --- yksi erotetaan sinusta
Metsän korkeat puut jotka nousevat yhteen yläpuolellasi ovat pahoja miehiä, jotka sulkevat sinut seinien sisään
Se vesi, joka kaadettiin sinun pyhien hiiliesi päälle tarkoittaa, että lammastarhastasi tulee hiljaisuuden talo.
Että pyhän kirnusi kansi otettiin pois tarkoittaa, että paha mies tuo sen sisään käsissään."

56-69.
Sinun pyhä juoma-astiasi, joka revittiin koukusta jossa se roikkui,
olet sinä putoamassa sinut synnyttäneen äitisi sylistä
Että paimenen sauvasi katosi tarkoittaa että demonit ottavat sen.
Tarhasta lampaan ottava pöllö on paha mies, joka lyö sinua poskelle.
Haukka, joka saa kiinni varpusen ruokoaidalta
on suuri demoni, joka tulee lammastarhasta.
Että kirnut lojuivat kljellään, maitoa ei kaadettu
ja juoma-astiat lojuivat kyljellään
että Dumuzid oli kuollut ja lammastarhassa aaveita
merkitsee että kätesi pannaan siteisiin ja käsivartesi sidotaan kahleisiin.
Että urosvuohesi vetivät tummaa partaansa tomussa sinua kohti
merkitsee että hiuksesi pyörivät ilmassa ympäri kuin myrskytuulessa
Että oinaasi kuopivat maata paksuilla jaloillaan sinun takisa merkitsee,
että minä viiltelen poskiani kynsilläni takiasi kuin puksipuun neulalla."


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti