Alla on blogin päähenkilöistä alustavaa kuvausta. Kaikille on ominaista ihmiskunnan syvällisimmät kysymykset rakkaudesta, elämästä ja kuolemasta, tuonpuoleisuudesta ja mahdollisesta paluusta kuolemasta takaisin elämään sekä kuolemattomuudesta.
Ei ole mitään syytä halveksien heittää näitä perinteitä historian romukoppaan, ne ovat sitä, mitä me olemme - ihmisyyttä.
Kun minä katselen taivasta, sinun kättesi työtä, kuuta ja tähtiä, jotka olet asettanut paikoilleen
-- mikä on ihminen!
Kuitenkin sinä häntä muistat. Mikä on ihmislapsi! Kuitenkin pidät hänestä huolen. Sinä teit hänestä lähes kaltaisesi olennon, seppelöit hänet kunnialla ja kirkkaudella. Psalmi 8:4-6 |
Dumuzid ja Inana
Dumuzidin ja Inanan avioliitto kuva wikimedia |
Gilgamesh eepos on kuolemattomuuden etsimistä, mutta siitä puuttuvat miehen ja naisen välisen syvän rakkauden tuomat kohtalokkaan tragedian ainekset.
Tammus ja Ishtar
Väitetään olevan Tammus koetan etsiä tietoja enemmän kuva Babylonian Origins of Easter |
Kohtalokas naishahmo myös Jumalan valitulle kansalle, kuten Raamatun kirjoitukset erityisen tummin sävyin kertovat. (Katolisuuden arvostelijat yhdistävät mielellään Ishtar hahmon Neitsyt Marian palvontaan.)
Kirkkoisä Hieronymos kertoo, että Tammusia itkettiin Jeesuksen ajan Palestiinassakin ja jopa Beetlehemissä, Hyvän Paimenen syntymäkaupungissa (nykyisen syntymäkirkon alla olevassa luolassa). Tästäkin enempi myöhemmin.
Orfeus ja Euridike
Eläinkunta Orfeuksen musiikin lumoissa roomalainen mosaiikki Palermon museossa kuva wikimedia |
Jos olet alakuloinen, G.W. Gluckin maailmankuulu ooppera Orfeo ed Euridice (1762) elämässä paljon kärsineen Maria Callasin tulkitseman voi auttaa avaamaan ehkä tukkeutuneet kyynelkanavat...
... tai sitten tämä aivan upea lähes tuonpuoleinen Gluckin taivaallisen musiikin tulkinta ja oopperan toteutus
Afrodite ja Adonis
Afrodite ja Adonis Attikan punakuvioinen lekythos n. 410 eKr. Louvre, Pariisi kuva wikimedia |
Hades ja Persefone
Hades kaappaa Persefonen Marmorinen sarkofagi, Rooma 200-225 jKr. Walters Art Museum, Baltimore, Maryland kuva wikimedia |
Homeros kertoo, kuinka Hades raiskaa kauniin Persefoneen ja vie tämän alempaan maailmaan. Koko luonto kuolee tämän seurauksena ja lopulta Zeus pakkottaa Hadeksen tuomaan naisen takaisin elämään.
Lemminkäisen äiti
Lemminkäisen äiti Akseli Gallen-Kallela (1897) kuva wikimedia |
Kalevalan 15 runo Seppä Ilmarinen takoo Lemminkäisen äidille haravan, jolla tämä kokoaa poikansa kappaleet Tuonen virrasta ja ompelee lihat ja suonet yhteen, suolet paikalleen, pään taas kokoon. Mehiläinen tuo lopulta mettä taivaasta asti ja se palauttaa ruumiin henkiin.
Myytissä ongelmana ei ole Manalaan meno, kuten Dumuzid ja Inana kertomuksessa. Reissu sinne käy Lemminkäisen äidiltä sutjakasti, ja samoin hän palaa sieltä vaivattomasti poikansa kanssa. Runon mielenkiinto on välineissä ja hoitokeinoissa, joilla pahoin särkynyt ruumis saadaan korjattua ja miten siihen palautetaan elämä.
Blogin tavoitteet
Koetan tässä blogissa saavuttaa kaksi asiaa
- että meille tulisivat tutummiksi muinaisten ihmisten maailmankatsomus, käsitykset elämästä ja kuolemasta sekä tuonpuoleisuudesta, jotka heijastuvat näissä myyteissä
- että Jumalan armosta Sanan miekalla ja Pyhän Hengen voimalla voisimme kumota syvälle tavallisen kansankin sydämiin piirtyneen valheen, että Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus olisi eräs versio jo Dumuzid Paimenena tunnetusta kulttiheeros hahmosta.
Virsi 484
1.
Totuuden Henki, johda sinä meitä
etsiessämme valkeuden teitä.
Työtämme ohjaa, meitä älä heitä,
tietomme siunaa.
2.
Kaikessa näytä käsiala Luojan,
mahtavan, viisaan, kaiken hyvän suojan.
Kristuksen luokse, rakkauden tuojan,
johdata meidät.
3.
Kristus on tiemme, valo sydäntemme,
toivomme ainut, pyhä totuutemme.
Armosi, Jeesus, anna voimaksemme,
uudista meidät.
4.
Anna nyt, Kristus, valos meille hohtaa,
anna sen meitä Isän kotiin johtaa.
Jos mikä murhe meitä täällä kohtaa,
voittamaan auta.
Aamen.
Zachris Topelius 1869.
Suom. Martti Ruuth 1902.
Virsikirjaan 1938.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti