maanantai 28. lokakuuta 2013

Inana ja Bililu (rivit 137-177)

frankoliini
kuva wikimedia

137-148
Frankoliini ... frankoliini ... Dumuzidin syntymäpaikkaan.
Kuin kyyhkynen lakkansa aukossa se neuvotteli itsekseen
frankoliini suojassaan etsi neuvoa
Vain hänen äitinsä Durtur voi ilahduttaa valtijaani!
Vain hänen äitinsä Durtur voi ilahduttaa Dumuzidia!
Jumalattareni, Kuarassa syntynyt, neito,
joka on kaiken kruunu...
mustapäisten ihmisten ihailu ja suosio
leikkisä, joka myös nostaa suruhuudon ja itkee
joka puolustaa kuninkaan edessä
Jectin-ana, herratar ...
1 rivi särkynyt

150-154
Nuori neito ... ihailu
Jectin-ana ...
Pyhä Inana
... kädessään  ... yhdessä ... vastasivat


155-161
"Salli minun nostaa suruvalitus sinusta, suruvalitus sinusta, valitus!
Veli, salli minun nostaa suruvalitus sinusta, valitus!
Salli minun nostaa suruvalitus sinusta, valitus!
Salli minun nostaa suruvalitus sinusta, valitus Aralin talossa!
Salli minun nostaa suruvalitus sinusta, valitus Dul-cubassa!
Salli minun nostaa suruvalitus sinusta, valitus Bad-tibirassa!
Salli minun nostaa suruvalitus sinusta, valitus paimenten maassa!


162-165
Kuinka veljensä vertaiseksi jumalatar todella osoittautui
kuinka pyhä Inana osoittautui Dumuzid paimenen vertaiseksi!
Inanan sallittiin saattaa hänen lepopaikkansa hyvään kuntoon
jumalattaren sallittiin kostaa hänet!

166-173
"Salli minun nostaa suruvalitus sinusta, suruvalitus sinusta, valitus!
"Salli minun nostaa suruvalitus sinusta, suruvalitus sinusta, valitus!
Syntymäpaikassa salli minun nostaa surunvalitus sinusta, valitus!
Autiomaassa, oi Dumuzid, salli minun nostaa surunvalitus sinusta, valitus!
Aralin talossa salli minun nostaa surunvalitus sinusta, valitus!
Dul-cubassa salli minun nostaa surunvalitus sinusta, valitus!
Bad-tibirassa salli minun nostaa surunvalitus sinusta, valitus!
Paimenten maassa salli minun nostaa surunvalitus sinusta, valitus!


174-176
Kuinka veljensä vertaiseksi jumalatar todella osoittautui
kuinka pyhä Inana osoittautui Dumuzid paimenen vertaiseksi kostamalla hänet
surmaamalla Bilulun Inana osoittautui tasavertaiseksi hänen kanssaan!

177 ulila laulu Inanasta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti