maanantai 28. lokakuuta 2013

Dumuzidin uni (rivit 206-261)

Noutajat hakevat Dumuzidia joka kuolee  

206-208. [Belilin talo]
"Vanha nainen! En ole vain ihminen, olen jumalattaren aviomies!
Kaataisitko minulle vettä --- pyydän -- että voin juoda vettä.
Sirottelisitko jauhoja --- pyydän --- että voin syödä jauhoja.

209-212.
Hän kaatoi vettä ja sirotteli jauhoja,
ja hän istuutui talon sisällä.
Vanha nainen jätti talon,
demonit näkivät hänet.

 213-226.
"Jos vanha nainen ei tietäisi Dumuzidin olinpaikkaa, hän todella näyttää pelokkaalta!
Hän todella huutaa pelästyneen tavoin!
Menkäämme Vanhan Naisen Belilin taloon!"
Ne saivat Dumuzidin kiinni Vanhan Naisen Belilin talossa.
Miehet ympäröivät hänet ja kuivasivat sieltä seisovat vedet.
Ne kietoivat köyden häntä varten, ne kutoivat verkon häntä varten
Ne kutoivat kaislasta hinausköyden häntä varten, ne katkoivat keppejä häntä varten.
Hänen edessään oleva heitteli häntä esineillä, takanaan oleva ...
Hänen kätensä pantiin köysiin, hänen kätensä kahleisiin.

Nuorukainen nosti kätensä taivasta kohti Utua päin:
227-234. [Rukous Utulle]
"Utu, olet lankoni, olen sisaresi puoliso!Se olen minä, joka kannan ruokaa E-anaan
Se olen minä, joka tuon Unugille häälahjoja
Se olen minä, joka suutelen pyhiä huulia
Se olen minä, joka tanssin pyhillä polvilla,
Inanan polvilla.
Muuta käteni gasellin käsiksi, muuta jalkani gasellin jaloiksi,
niin että voin paeta demoneitani.
Salli minun pelastaa henkeni pakenemalla sisareni lammastarhaan."


235-244.
Utu otti vastaan hänen kyynelensä.
Armollisen miehen tavoin hän osoitti hänelle armoa.
Hän muutti hänen kätensä gasellin käsiksi, hän muutti hänen jalkansa gasellin jaloiksi,
ja näin hän karkasi demoneilta
ja pelasti henkensä pakenemalla pyhään lammastarhaan, sisarensa lammastarhaan.
Hän lähestyi pyhää lammastarhaa, sisarensa lammastarhaa.
Geshtianna huusi taivasta kohti, huusi maata kohti.
Hänen huutonsa peittivät horisontin täysin kuin kangas, levitettyinä kuin pellava.
Hän viilsi silmiään, hän viilsi kasvojaan, hän viilsi korviaan julkisesti
yksityisyydessä hän viilsi takamuksiaan.


245-255. [Gesthiannan lammastarhassa]
"Minun veljeni, kuljen ympäri kaduilla ...
Demonit sanoivat: "Ellei Geshtianna tietäisi Dumuzidin olinpaikkaa, hän näyttäisi tosiaan säikähtäneeltä!
Hän todellakin huutaa pelästyneen lailla.
Menkäämme lammastarhaan ja karjasuojaan!"

[Dumuzid kuolee]
Kun ensimmäinen demoneista astui lammastarhaan ja karjasuojaan (hän sytytti salvan liekkeihin)
Kun toinen astui lammastarhaan ja karjasuojaan, hän sytytti paimenen sauvan liekkeihin.
Kun kolmas astui lammastarhaan ja karjasuojaan, hän siirsi pois pyhän kirnun kannen.


256-260.
Kun neljäs astui lammastarhaan ja karjasuojaan, hän raastoi juoma-astian koukusta, jossa se riippui.
Kun viides astui lammastarhaan ja karjasuojaan,
kirnut lojuivat kyljellään,
maitoa ei valutettu, juoma-astiat lojuivat kyljellään.
Dumuzid oli kuollut, lammastarhassa oli aaveita.

261-999. Valituslaulu (šir-kalkal) Dumuzidille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti