perjantai 18. lokakuuta 2013

Bad-tibira

Rakennuksen perustuksiin upotettu naula
Entemena, Lagashin kuningas, omistaa temppelin Bad-tibiran suurmiehelle
Louvre, Pariisi
kuva wikimedia
Jos luit tekstin mytologiasta ja todellisuudesta, tässä siinä esitettyä ajatusta mielikuvituksen toiminnan esineellisydestä (object) ja meemeistä sovelletaan varhaiseen sumerilaiseen mytologiaan.

Jumalhahmona sittemmin tunnettu Dumuzid nimi on kirjoitettuna sumerilaisten kuningaslistassa vedenpaisumusta edeltävällä ajalla Bad-tibiran kuninkaana.
Bad-tibira, "Wall of the Copper Worker(s)", or "Fortress of the Smiths", identified as modern Tell al-Madineh, between Ash Shatrah and Tell as-Senkereh (ancient Larsa) in southern Iraq, was an ancient Sumerian city, which appears among antediluvian cities in the Sumerian King List. Its Akkadian name was Dûr-gurgurri. It was also called Παντιβίβλος (Pantibiblos) by Greek authors such as Abydenus, Apollodorus of Athens and Berossus. This may reflect another version of the city's name, Patibira, "Canal of the Smiths".
lue koko artikkeli wikipediasta

Keeniläiset
Vertaa Bad-tibira kaupungin nimen merkitystä Raamatun varhaisimpaan sukuluetteloon ja kuvaukseen Aadamin jälkeläisistä ennen vedenpaisumusta. Kain aloittaa urbanisaation (Bad-tibira on Sumerin vanhimpia kaupunkeja) ja jälkeläisensä Tubal-Kain on ensimmäinen seppä Ilmarinen, metallin takoja.
Kain yhtyi vaimoonsa, ja tämä tuli raskaaksi ja synnytti Henokin. Kain oli ensimmäinen, joka perusti kaupungin, ja hän antoi sille nimen poikansa Henokin mukaan.

Henokille syntyi Irad, Iradille syntyi Mehujael, Mehujaelille syntyi Metusael, ja Metusaelille syntyi Lemek.

Lemek otti itselleen kaksi vaimoa; toisen nimi oli Ada ja toisen Silla. Ada synnytti Jabalin, josta tuli teltoissa asuvien paimentolaisten kantaisä. Jabalin veli oli nimeltään Jubal, ja hänestä tuli ensimmäinen harpun- ja huilunsoittaja.

Myös Silla synnytti pojan, Tubal-Kainin, sepän, joka aloitti pronssin ja raudan takomisen. Tubal- Kainilla oli sisar, jonka nimi oli Naama.
1 Ms 5:17-22

Bad-tibira
Google kartta Pennsylvanian yliopisto

Bad-tibira sijaitsee etelä-Irakissa Tell al-Medine nimisessä kohteessa koordinaateissa 31°46′00″N 46°00′00″E. Lainaan tähän edelleen wikipediaa, jossa anonyymi asiantuntija kertoo sangen pätevästi tästä merkittävästä kulttuurihistorian kohteesta ja antaa linkkejä [muutama lisäykseni hakasuluissa].
According to the Sumerian King List, Bad-tibira was the second city to "exercise kingship" in Sumer before the flood, following Eridu. These kings were said to be En-men-lu-ana, En-men-gal-ana and Dumuzid the Shepherd.

The early Sumerian text Inanna's descent to the netherworld mentions the city's temple, E-mush-kalamma. In this tale, Inanna dissuades demons from the netherworld from taking Lulal, patron of Bad-tibira, who was living in squalor. They eventually take Dumuzid king of Uruk instead, who lived in palatial opulence.

This Dumuzid is called "the Shepherd", but on the King List it is Dumuzid, the Fisherman who reigns in Uruk, some time after the flood, between Lugalbanda and Gilgamesh.

The "brotherhood text" in cuneiform inscriptions on cones plundered from the site in the 1930s [in the picture] records the friendship pact of Entemena, governor [ensi] of Lagash, and Lugal-kinishedudu, governor of Uruk. It identifies Entemena as the builder of the temple E-mush to Inanna and Dumuzid, under his local epithet Lugal-E-mushmi.

Some badly effaced half-bricks on the surface of the mound bore the inscription of Amar-Sin, of the Third Dynasty of Ur. Pieces of vitrified brick scattered over the surface of the large mound bore witness to the city's destruction by fire. Possession of the city passed between Larsa, whose king Sin-Iddinam claims to have built the great wall of Bad-tibira, and Isin, whose king Lipit-Ishtar [Inanna], "the shepherd of Nippur", claimed to have built the "House of Righteousness" there.
lue koko artikkeliwikipediasta

Lugal-E-mushmi
Näin maailman vanhimman tunnetun kuolevan ja taas elämään palaavan kulttihahmon taustalla kolisee todellisuus ja esineet. 

Erinomaisen tärkeässä sumerilaisten kuningaslistassa hänet mainitaan, kuten aikanaan myös täysin mielikuvituksen tuotteena pidetty Gilgamesh.

Arkeologit ovat paikantaneet hänen kotikaupunkinsa Bad-tibiran, muinaismuistojen varkaat ryöstäneet alueelta ja myyneet suurella rahalla Ranskaan savesta tehdyn perustusnaulan, joka omistaa Bab-tidiran merkittävän E-mushm-kalamma temppelin "suurelle miehelle" (lu-gal) Dumuzidille.

Nämä ovat todellisuutta, kovia faktoja, ja yksityiskohdista voidaan toki väitellä. Vaikka kuningaslistassa kyseessä onkin hämärä suurta vedenpaisumusta edeltävä kuningas, Irakin arkeologia on siirtänyt Dumuzidin historian todellisuuteen.


Tule ylös kuopasta, arkeologi, älä kaivele menneitä...
Samalla tavalla kuin tässä tekstissä pohdimme varsin esineellistä Bad-tibiraa, ryhdymme Pentti Saarikosken asiallisesta varoituksesta huolimatta menneitä kaivellen tarkastelemaan lähemmin Sumerin aikakauden Veronan Montaque ja Capulet sukujen nuorten traagista rakkaustarinaa, Bad-tibiran Dumuzidia ja Inannaa.  


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti