sunnuntai 3. marraskuuta 2013

Inana

Yksityiskohta Ishtar  maljasta
sarvikruunu, siivet, vahvasti seksuaalinen
Terrakotta vaasi Isin-Larsa kaudelta 1999-1599 eKr
Louvre, Pariisi
kuva wikimedia
Inana on rakkauden, seksin ja sodan jumalatar, tärkein naishahmo varsin patriarkaalisessa Sumerin pantheonissa.

Tässä blogissa esitellyt Dumuzid ja Inana kertomukset edustavat vanhinta historiasta tunnettua kerrostumaa  matkasta alempaan maailmaan pitkän historian omaavassa kertomusvyyhdissä.

Inanasta on säilynyt kaikkiaan seitsemän myyttiä. Monella niistä on epäilemättä esidynastiseen tai jopa esihistorialliseen aikaan asti ulottuvat juuret suullista perimää.

Inanan suku
Inanan isä on joissain teksteissä Taivaan An ja toisissa Kuun Sean (Sin).
Inanan veljiä ovat Auringon Utu, Sateen Ishkur ja hänen sisarensa on alemman maailman hallitsijatar Ereshkigal.
Inanalla ei ole puolisoa, Dumuzid on hänen rakastajansa.
Inanan henkilökohtainen luotettu palvelijatar on Idän kuningatar Nincubura (Ninshubur), jumalten viestintuoja ja planeetta Merkurius (Venus ja Merkurius näkyvät taivaalla usein yhdessä).
Inana on aamutähti (kointähti) ja iltatähti Venus.


Tunnetut Inana tekstit
  • Enmerkar ja Arattan herra
    • Arattan ja Urukin hallitsijoiden kilpailu Inanan rakkaudesta, johtaa kirjoitustaidon samaiseen. 
  • Inana ja Mes
    • Inana saa oveluudella Enkiltä MES taulut, kaiken sivistyksen kaavion. Enki on kulttuurin jumaluus, joka ei onnistu ottamaan niitä häneltä takaisin. "Esineellinen" tausta lienee Sumerin keskuksen siirtyminen Eridusta Uriin.
  • Inana ja Ebih
    • Inana alistaa ja tuhoaa Ebih vuoren asukkaat (Jebel Makhlouk pohjois-Irakissa), jotka eivät olleet alistuneet hänen ylivaltaansa. 
  • Inana ja Shukaletuda
    • Yhdistää Inanan planeetta Venukseen. Kertomus alkaa hymnillä, jossa Inanaa ylistetään vertaamalla häntä Venukseen. Shukaletuda on puutarhuri, joka raiskaa nukkuvan Inanan ja kertomus kuvaa kuinka hurjistunut jumalatar etsii hänet käsiinsä ja surmaa. 
  • Inana ja Gudam
    • Hurja lihaa syövä ja oluen sijasta verta juova Gudam soturi aiheuttaa suurta tuhoa ja särkee Eanna temppelin Urukissa. Inanan avulla hänet voitetaan ja mies rauhoittuu.
  • Inana ja An
    • Inana valittaa veljelleen Utulle (Aurinko), että Urukin Eanna temppeli ei ole hänen hallussaan. Jumalatar lähtee vaikealle matkalle saadakseen sen omakseen. Tekstin lopussa Ianan isä An (Taivas) myöntää hänen onnistuneen ja lopussa on Inanan voiman ja mahdin ylistys.
  • Inanan laskeutuminen alempaan maailmaan
    • Inanan takia Dumuzid ja sisarensa Geshtiana joutuvat jakamaan olemisen alemmassa maailmassa kumpikin 6 kk vuorollaan. (Suomennettu tässä blogissa).
                   lähde wikipedia 


Inana ei ole Ishtar
On tärkeä pitää mielessä näiden kertomusten yksinkertaisuus, aitous ja miten vähän niissä itse asiassa kerrotaan suruvalituksen ohella Dumuzidin ja Inana kertomuksista sumerilaisten uskonnossa ja arjen elämässä, niiden Sitz im Leben.

Toiseksi vanhin kirjallinen kerrostuma on seemiläinen. Akkadissa ja sitten vanhassa Babyloniassa. Akkadin kielessä Dumuzid nimi sai muodon Tammuz ja Inanan hahmoa vastaa Ishtar. Tammusin valittamisen kulttia olemme blogissa jäljittäneet etelä-Irakissa aina ristiretkien aikaan asti. Assyrian ja Babylonian aikainen Ishtar jumalatar piirtyy väkevänä pyhän Raamatun lehdillä ja on siten tunnettu juutalais-kristillisen perinteen piirissä.

Seemiläinen Tammus ei ole sumerilainen Dumuzid eikä myöskään seemiläistä Ishtaria tule samaistaa suoraan sumerilaisten Inanaan. Hahmojen yleistämin helposti häivyttää sumerilaisen maailman herkän ainutlaatuisuuden ja se jää toisen kansan ja kulttuurin, seemiläisten, maailmaan ja heidän jumaluuksien alle.

Hahmojen ominaispiirteet hämärtävän yleistämisen sijasta voimme käyttää meemi-käsitettä apunamme ja puhua tarkasti teksteissä nähtyjen ideoiden ja hahmojen evoluutiosta, muuntumisesta ja moninaistumisesta muinaisen Mesopotamian kulttuurien saatossa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti